Супровід навчання студентів з інвалідністю: вивчаємо досвід провідних ВНЗ країни

Головне – Людина, а не її інвалідність

 

Дослідження ринку праці показали, що на сьогоднішній день серед людей із інвалідністю випускники вищих навчальних закладів мають на 80% більше шансів знайти роботу, ніж люди без вищої освіти. За даними Міністерства освіти і науки України чисельність осіб з інвалідністю, які навчались у вищих навчальних закладах України ІІІ-IV рівня акредитації, поступово збільшується.

Процес навчання людей з інвалідністю тісно пов’язаний із процесом їх соціалізації упродовж усього життя. Iнтеграція таких людей у навчальний процес суттєво полегшує їх подальшу інтеграцію у суспільство, оскільки передбачає спільне навчання людей з інвалідністю з іншими людьми. Але інтеграція людей із різним станом здоров’я в освітнє середовище ще не гарантує її учасникам рівного доступу до навчання, оскільки у деяких із них можуть бути специфічні освітні потреби. Тому для освіти людей із інвалідністю необхідно запровадити комплекс заходів, що забезпечують їх повноцінну інклюзію у навчально-виховний процес.

Відповідно до вищезазначеного, на факультеті соціальної та психологічної освіти готується реалізація проекту «Розвиток Центру соціальної та освітньої інтеграції студентів з інвалідністю», метою якого є супровід саме такої категорії студентства шляхом реалізації політики рівних можливостей. Перш, ніж розпочати діяльність Центру, представники факультету мали змогу перейняти значний досвід роботи зі студентами та абітурієнтами з інвалідністю в інтегрованому освітньому середовищі Відкритого міжнародного університету розвитку людини «Україна».

В Університеті «Україна» супровід навчання студентів із різними нозологіями в інтегрованому освітньому середовищі забезпечує Центр інклюзивних технологій навчання (начальник Центру – Шаповалова Яна Юріївна, практичний психолог – Кривошей Юлія Анатоліївна). Супровід навчання студентів із особливими потребами здійснюється за такими напрямами: технічний, педагогічний, психологічний, медико-реабілітаційний, спортивний, соціальний, професійна адаптація та реабілітація.

Варто зазначити, що на високому професійному рівні відбувається підготовка та прийом абітурієнтів. На етапі вступу з’ясовується стан здоров’я вступника, проводиться його профорієнтація, психологічне тестування, з’ясовуються потреби у спеціальних технічних засобах та у тьюторській підтримці. Після зарахування на навчання студенти з інвалідністю можуть пройти курси користувачів технічних засобів навчання, зокрема, комп’ютеризованих робочих місць та медіатеки в Центрі самостійної роботи. Абітурієнти, які не пройшли конкурсний відбір, направляються на підготовчі курси до вступу в наступному році чи рекомендуються на навчання до Центру професійної реабілітації.

Таким чином, досвід роботи свідчить, що для роботи з абітурієнтами і студентами з інвалідністю у навчальному закладі мають бути створені підрозділи, які забезпечують інтеграцію студентів в освітнє середовище, їх соціальну адаптацію та реабілітацію, впровадження спеціальних технологій навчання, надання студентам технічної допомоги і підготовки до працевлаштування.

Адміністрація факультету соціальної та психологічної освіти висловлює щиру вдячність київським колегам за співпрацю: раднику з питань інклюзії Кольченко Катерині Олегівні, начальнику Центру Шаповаловій Яні Юріївні, практичному психологу Кривошей Юлії Анатоліївні.

 

Джерело: http://fspo.udpu.org.ua/?p=5368